Samen leven doe je samen!

Inclusieve buurten

‘Kinderen zijn het sociaal cement in de wijk’

In wijken waar de leefbaarheid onder druk staat hebben gezinnen vaker te maken met complexe thuissituaties. Een groot deel van de kinderen die er opgroeien loopt daardoor een taal- en leerachterstand op en heeft moeite zich te concentreren. Hoe kunnen we samen bijdragen een inclusieve buurt waar alle kinderen gelijke kansen krijgen? Welke rol speelt het onderwijs daarin en wat is er nodig? We vroegen het Yvonne Hof, voorzitter van het college van bestuur bij Stichting Meerkring, een organisatie voor primair onderwijs in Amersfoort met 14 basisscholen en 8 scholen voor speciaal (basis)onderwijs.

Wat betekent bijdragen aan goed samenleven voor u?

‘Elk kind kansen geven, is voor mijn een belangrijk aspect van bijdragen aan de samenleving. Bij ons is ieder kind welkom. Met een divers palet aan onderwijs hebben we voor ieder kind een passende plek. Daar hoort ook bij dat je aandacht hebt voor de manier waarop een kind naar de wereld kijkt. Kinderen kunnen namelijk heel goed overbrengen wat zij denken dat er nodig is. Dat wordt wel eens onderschat. Dus toen we vorig jaar samen met de gemeente Amersfoort een gezamenlijke wijkvisie wilden formuleren, betrokken we daar gelijk de kinderwijkraad en de scholen bij. Ook hebben zij een mooie bijdrage geleverd aan Amersfoort Onderwijsstad, door hun mening te geven en mee te helpen bij het organiseren van activiteiten. Waar zij zelf vervolgens ook weer enthousiast aan meededen.
En binnenkort houden we in Amersfoort een kinderparticipatiesessie over de strategische ambities in het hele onderwijsveld (via de PO-Raad). Ons uitgangspunt is dus om niet direct zelf achter de tekentafel te gaan zitten, maar eerst goed in gesprek te gaan met de kinderen. Het is mooi om te zien hoe snel zij tot de kern van een probleem of oplossing komen. Iets waar wij zelf vaak veel meer woorden voor nodig hebben.’

Yvonne Hof Meerkring en kinderen De Bieshaar en De Wijde Wereld 

Hoe zorgen we ervoor dat alle kinderen in een wijk gelijke kansen krijgen en welke bijdragen leveren scholen hier aan?

‘We zijn een groot voorstander van inclusie en willen segregatie tegengaan. Daar zetten we stevig op in, onder andere door kinderen een brede blik op de wereld te bieden en hen wereldwijs te maken. Scholen staan midden in de samenleving. Op het schoolplein komen ouders letterlijk bij elkaar door de kinderen. Zie hen als het sociaal cement dat alles bij elkaar houdt. Ik denk dat het goed is om die verbindende functie met beide handen aan te grijpen. Want een sociale school is een sociale buurt. Ik pleit er dan ook voor dat we gebruik maken van overvloed en de schoolmuren als fluïde zien. Daarmee bedoel ik dat we de school als samenleving in het hart van een wijk moeten beschouwen. Daar waar ontmoeten centraal staat, iedereen mee mag doen en we de ontwikkeling van jong tot oud mogelijk maken. Ook, of misschien wel juist, buiten de schooltijden om.’

Heeft u daar voorbeelden van?

‘Uit een groeiende behoefte om de sociale cohesie in en om de school te versterken zie ik verschillende initiatieven ontstaan. Zo biedt een aantal van onze scholen ouders de mogelijkheid om ’s ochtends met elkaar koffie te drinken, Nederlands te leren, maatjesprojecten (ouders voor ouders) op te starten, en evenementen te organiseren in en om de school. Samen met Stichting ABC (een samenwerkingsverband van onderwijs, kinderopvang en welzijn dat zich richt op samenwerkingsactiviteiten voor alle kinderen in Amersfoort, red.) doen onze kinderen mee aan tal van activiteiten in de wijken. Van activiteiten die bijdragen aan hun eigen persoonlijke ontwikkeling tot activiteiten die de saamhorigheid in een buurt vergroten, zoals op visite gaan bij ouderen of helpen bij de Voedselbank. Het draagt er allemaal aan bij. En iedereen, van jong tot oud, heeft er profijt van. Hoe mooi zou het zijn als we via het onderwijs elke wijk sociaal en kansrijk kunnen maken?’

Yvonne Hof is een van de panelleden waarmee we in gesprek gaan tijdens de conferentie ‘Bijdragen aan goed samenleven’, op dinsdag 21 juni 2022.

Dit artikel is afkomstig uit de nieuwsbrief ‘Bijdragen aan goed samenleven — voor professionals editie 3’ (april 2022).